vrijdag 25 januari 2013

De schijnbescherming op Facebook

Wegvinkverzoeken van je Facebookvrienden
Ik kom ze hoe langer hoe vaker tegen op mijn Facebook nieuwsoverzicht, die verzoeken van mijn vrienden om op hun profiel de vinkjes bij foto's, reacties en likes weg te halen. Het verzoek luidt meestal als volgt:

"Hallo, FB vrienden, ik wil graag PRIVÉ met jullie verbonden blijven. Ik plaats foto's van mijn familie, mijn vrienden en mijzelf, maar ik wil niet dat vreemden daar toegang toe krijgen! Met de recente veranderingen in FB echter, kan het 'publiek' nu alles zien. Dit gebeurt wanneer een vriend op "vind ik leuk" klikt, of commentaar geeft. Automatisch kunnen zijn vrienden (die niet altijd de jouwe zijn!) ook onze berichten of foto's zien/lezen. Helaas kunnen we deze instelling niet zelf wijzigen... want Facebook is op deze manier geconfigureerd. 
Doe mij daarom een plezier: plaats je muis op mijn naam hierboven (niet klikken); er verschijnt een venster; ga nu met de muis naar "Vrienden" (ook zonder te klikken), beweeg naar beneden naar "Instellingen", klik nu hier en er zal een lijst verschijnen. VERWIJDER de vinkjes bij "Foto's" en bij "Reacties en vind-ik-leuks". Door dit te doen, blijven mijn activiteiten onder mijn vrienden en familie en worden ze niet meer openbaar. Kopieer en plak nu alsjeblieft deze tekst op je eigen pagina. Zodra ik zie dat je dit op je eigen pagina geplaatst hebt, zal ik hetzelfde doen. Bedankt dat je mij, mijn familie en mijn vrienden veilig stelt."

Foutieve informatie
Dit lijkt bescherming te geven, maar de informatie klopt niet helemaal. Als je de vinkjes weghaalt, bepaal je alleen wat voor soort berichten jij van die betreffende vriend op je nieuwsoverzicht wit zien. Haal je de vinkjes bij Foto's weg, krijg je dus voortaan geen foto's van die vriend op je nieuwsoverzicht te zien. Hoe meer vinkjes je verwijdert, hoe minder berichten e.d. je van die persoon te zien krijgt. Deze actie geeft helemaal geen bescherming tegen het wel of niet zichtbaar zijn op Facebook.

Met wie wil jij je berichten delen?
Als je niet wilt dat onbekenden jouw berichten en foto's zien, zou je bij elke update die je plaatst moeten bepalen voor wie die informatie bedoeld is. Dat kun je rechtsonder op het update-schermpje controleren. Als je voor Vrienden kiest, is jouw bericht in eerste instantie alleen zichtbaar voor je vrienden. Door op het driehoekje naast Vrienden te klikken, kun je per bericht zelfs aanpassen wie van je vrienden het bericht mag lezen.

Geen privacy-garantie
Helaas biedt Facebook geen enkele garantie om je privacy te beschermen, want zodra je een Like geeft, of een reactie plaatst op het bericht van een vriend die zijn of haar profiel op OPENBAAR heeft gezet, wordt jouw Like of reactie ook openbaar en dus zichtbaar voor iedereen.


Wanneer je dus wèl wil weten wat je vrienden te vertellen hebben, maar zelf zo veel mogelijk anoniem wilt blijven, dan moet je op geen enkel bericht reageren en vooral geen berichten plaatsen. Je bent dan een zogenaamde lurker, een gluurder, een haler maar geen brenger. 
En dat is zeker niet de bedoeling van sociale media.



Images:
www.techwench.com
www.redwing.human.net



Geen opmerkingen:

Een reactie posten