maandag 20 juni 2011

Het verschil tussen een Facebook Fanpagina en Facebook Profielpagina

Nu er steeds meer bedrijven op Facebook zitten, merk ik om me heen dat er nogal wat verwarring schijnt te zijn over het verschil tussen een Facebook Fanpagina en Facebook Profielpagina. Om verdere verwarring te voorkomen, heb ik het verschil tussen de twee op een rijtje - of beter gezegd, onder elkaar - gezet.

De oorspronkelijke opzet van Facebook is een platform bieden waarop mensen hun familie, vrienden en kennissen virtueel kunnen ontmoeten en contact met elkaar onderhouden.  Een persoon kan pas als vriend worden toegevoegd, als jij daar toestemming voor hebt gegeven. Je vriendenkring bestaat meestal uit personen die je kent en fysiek (IRL) bent tegengekomen.
Een Facebook Profielpagina is daarom bedoeld voor personen zoals jij en ik, die een pagina over zichzelf willen beginnen. Ze kunnen alleen zichzelf promoten en dus niet een bedrijf of een merk. Daarom mag de naam van een profielpagina dan ook niet de naam van een bedrijf of merk dragen, de profielfoto mag geen bedrijfslogo zijn en de informatie die op zo'n pagina verstrekt wordt, mag dan ook niet gaan over bijvoorbeeld openingstijden of promotionele acties. Als een profielpagina toch deze informatie bevat, beschouwt Facebook de pagina  als "against Facebook terms and conditions" en kunnen ze je account verwijderen.

Een Facebook Fanpagina is juist bedoeld voor bedrijven, die hun product(en), naamsbekendheid of reputatie op internet - en in het bijzonder in de social media wereld - willen promoten, vergroten of versterken. Alles wat op een Profielpagina niet mag, is op een Fanpagina wel toegestaan.
Wanneer je voor de eerste keer een Fanpagina aanmaakt, geeft Facebook je een aantal categorieën van branches, waarin jouw bedrijf het best zou passen. Let op: wanneer je een gebruikersnaam voor je fanpagina hebt gekozen en die naar Facebook verzendt, kan die naam niet veranderd worden. Bedenk ook, dat een fan iets anders is dan een friend. Iedereen op Facebook kan een fan van je bedrijf worden door simpelweg de "Like" knop in te drukken. Je kunt niet selecteren wie je wel of niet als fan wilt en je hebt er verder geen persoonlijke binding mee.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten