zaterdag 12 november 2011

Indonesische recepten - babi tjin

Vorige week kon ik helaas geen recept plaatsen, omdat andere verplichtingen voorrang hadden, maar deze week heb ik weer een beproefd recept van mijn vader.

Hij is op Java geboren, waar de smaak meestal zoet en scherp is. Maar hij had ook een voorkeur voor zoutere gerechten, zeg maar gerust: heel zout. Ik kan me nog herinneren dat ik vol verbijstering toekeek hoe hij zat te genieten van rijst met telor asin, wat zout ei betekent. Dit wordt meestal van eendeneieren gemaakt die héél lang - soms tot zelfs drie weken - in zout water water worden gelegd en pas vóór gebruik gekookt worden. En ik kan je vertellen dat het heel zout is. Ik heb het natuurlijk ook gegeten, maar ik houd er niet zo van. Bovendien had ik nog zeker een dag nadorst, zo zout was het.

Het gerecht van vandaag heet babi tjin. Het is ook zoutig maar wel heel smakelijk omdat er taotjo in verwerkt is. Het is de zoute variant van babi ketjap.

Dit heb je nodig:
  • 500 gram varkensvlees, in blokjes
  • 100 gram taotjo
  • 2 eetlepels zoete ketjap
  • 2 uien, grof gesnipperd of in halve ringetjes
  • 2 tenen knoflook, in dunne plakjes
  • 100 gram reuzel (bij voorkeur) of margarine
  • peper, mespuntje vetsin (smaakmaker) en ca. 1 eetlepel suiker 
Bereiding:
  • Uien en knoflook in de hete reuzel fruiten.
  • Taotjo toevoegen en op wat lagere temperatuur eventjes meebakken; voeg eventueel een scheutje water toe als het dreigt aan te bakken.
  • Doe de blokjes varkensvlees erbij en al omscheppend even aanbraden. Tijdens dit aanbraden naar smaak (veel) peper toevoegen.
  • Voeg de ketjap en 3 à 4 kopjes heet water toe en ongeveer 1 uur laten sudderen (totdat het vlees zacht is). Geregeld omscheppen en niet te droog laten worden.
  • Het gerecht afmaken met de suiker en vetsin.
Selamat makan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten