zaterdag 10 maart 2012

Indonesische recepten - Ayam ati

Vroeger thuis maakte mijn moeder allerlei lekkere gerechten met kippenlevertjes en zelfs kippenmaagjes. De maagjes moesten eerst nog goed schoongemaakt worden. Ik weet niet meer hoe ze dat deed, maar ze sneed het vet weg en controleerde elk maagje of er steentjes inzaten. Het gerecht dat ze ervan maakte, was toen een van mijn lievelingsgerechten. Ik heb me er zelf nooit aan gewaagd, maar toen we jaren geleden in een restaurant in Frankrijk waren, stonden er kippenmaagjes op de menukaart. Helaas was het gerecht niet zoals ik me het had voorgesteld: een bleekgrijze massa met weinig smaak. Hoewel de Franse keuken alom geroemd wordt, kon deze variant van de gésiers me niet bekoren.

Wat ik wél lekker vind, zijn kippenlevertjes op de manier zoals mijn moeder ze maakte. Je kunt het gerecht met aardappelen, rijst of pasta eten.

Dit heb je nodig:
■  500 gram kippenlevertjes, vettigheidjes weggesneden
■  2 grote uien, in ringen
■  2 tenen knoflook, geperst
■  1 rode paprika, in smalle reepjes
■  1 à 2 theelepels sambal manis
■  1 theelepel bruine basterdsuiker
■  0,5 dl sherry (de hoeveelheid sherry kan vervangen worden door bouillon)
■  1 dl bouillon
■  1 eetlepel maizena
■  1 à 2 eetlepels zoete ketjap (hoeveelheid naar smaak)
■  2 eetlepels olie

Bereiding
-  Olie verhitten in een wok en de kippenlevertjes ca. 3 minuten aan alle kanten bakken;
-  Fruit de uien en knoflook mee; daarna de paprikareepjes toevoegen;
-  Doe de sambal manis, basterdsuiker en ketjap erbij, daarna de sherry en de bouillon;
-  Laat alles even aan de kook komen;
-  Maak de maizena met een beetje water aan voeg het papje al roerend aan het vleesmengsel toe;
-  Doe een deksel op de wok en laat het gerecht ca. 5 minuten smoren en indikken;
   Het moet een volle, dikke saus worden;

Dit gerecht kun je zonder bezwaar bijkruiden met sambal, basterdsuiker of ketjap.

Selamat makan!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten