donderdag 7 april 2011

Content farms

 Als je vaak op internet zit, zal je het weleens hebben meegemaakt: je klikt verwachtingsvol op een link en je komt terecht op een website waarop de informatie die je zocht helemaal niet beantwoordt aan wat de link belooft. Sterker nog, de informatie is soms moeilijk te vinden tussen al die reclame-uitingen die op je scherm verschijnen. Grote kans dat je op een zogenaamde content farm terecht bent gekomen.

Het woord 'content farm' verwijst naar websites die door het plaatsen van grote hoeveelheden artikelen met populaire tags, zo hoog mogelijk op de pagina's van Google en andere zoekmachines proberen te komen.

Vaak is de eigenlijke inhoud van de website niet interessant en heeft het niet de informatie die je als lezer zocht De eigenaren van deze content farms verdienen hun geld met het verkopen van advertentieruimte. De nadruk ligt niet op wat de site aan goede, betrouwbare informatie aan JOU kan bieden, maar meer om jou naar hun website te lokken. Als een site goed bezocht wordt, trekt dat nog meer adverteerders aan. Kassa!

Content farms hebben een heel leger aan schrijvers in dienst, dat dagelijks een aantal artikelen moet ophoesten op basis van populaire onderwerpen of trend van de dag. Soms wordt zelfs de inhoud van andere websites gekopieerd. De artikelen worden niet op kwaliteit geselecteerd maar op de hoeveelheid 'tags' of sleutelwoorden die erin worden genoemd en die de lezer moeten verleiden om naar de website door te klikken, want hoe meer bezoekers, hoe hoger de plaats in zoekmachines, hoe meer adverteerders.

Vorig jaar heeft Google de criteria waarop ze websites op hun zoekpagina's rangschikken, volledig aangepast. Ze indexeren websites nu niet meer zozeer op bezoekersaantallen, maar op relevante inhoud, zodat content farms de zoekresultaten niet meer zo kunnen vervuilen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten