zondag 3 april 2011

SCAMPER - creatief brainstormen

Een onderdeel van een businessplan is het houden van focusgroep interviews. In mijn workshop leren de deelnemers speciale interviewtechnieken aan om zoveel mogelijk te weten te komen wat hun doelgroep, de focusgroep, van een nieuw ontwikkeld product of service vindt. Maar voordat je kunt interviewen moet je natuurlijk wel een nieuw, of net even ander product of dienst in de aanbieding hebben. Om het creatief denken een zetje te geven, gebruik ik in de brainstormsessie gewoonlijk de SCAMPER methode, die oorspronkelijk door Alex Osborne is bedacht en later door Bob Eberle verder is ontwikkeld.

SCAMPER is een checklist die je helpt om een bestaand product zodanig te veranderen, dat er een nieuw product uit voorkomt.
SCAMPER is een Engels acroniem voor Substitute - Combine - Adapt - Modify - Put to another use - Eliminate - Reverse.

Substitute
Kan ik andere materialen of ingrediënten gebruiken om het product te verbeteren? Of om er een high-tech of trendy product van te maken?

Combine
Kan ik meerdere onderdelen van bestaande producten met elkaar combineren om tot een ander product te komen?

Adapt
Welke functies kan ik veranderen? En wat komt daarvoor in de plaats? Is het een verbetering van het bestaande product of wordt het een geheel nieuw product?

Modify
Kan ik veranderingen aanbrengen in grootte, model, kleur?

Put to another use
Kan mijn product voor andere doeleinden of door andere doelgroepen gebruikt worden? Is daar een markt voor?

Eliminate
Kan ik elementen verwijderen, of het product versimpelen en reduceren tot alleen een basistoepassing? Welke modules kan ik er los bijleveren om tot uitgebreidere toepassingen te komen?

Reverse
Wat gebeurt er wanneer ik het product binnenste buiten draai? Of boven- en onderkant met elkaar verwissel?

De workshopdeelnemers gaan in groepjes uiteen om over een nieuw product te brainstormen. Ze mogen alles opperen wat er maar in hen opkomt, ook al lijken sommige ideeën in eerste instantie onuitvoerbaar. Aan het eind van zo'n sessie blijven er meestal één of twee ideeën over.

Hieronder twee voorbeelden.

No Overboil
Wat is het?
De ronde, siliconen bakvormen als basis gebruiken voor een nieuw soort deksel dat klemvast over de pan wordt getrokken om overkoken te voorkomen en om afgieten te vergemakkelijken.
Hoe?
De hoogte van de vorm halveren; de bodem van de bakvorm wordt nu bovenkant van het deksel en is geperforeerd om stoom te laten ontsnappen. De consument kan uit verschillende kleuren kiezen. Als gadget wordt een speciaal perforeersetje geleverd.

Christmas Tree Wrap
Wat is het?
Het idee is gebaseerd op de nylon opberg'tonnen' die door middel van een ingebouwde spiraal hun vorm behouden maar die ook plat opgeborgen kunnen worden. De Christmas Tree Wrap is een snelle manier om een kerstboom naar buiten te slepen, zonder dat de naalden door het hele huis hun spoor achterlaten.
Hoe?
Een koker van nylon, ongeveer 2,5 m hoog en een zelf te kiezen doorsnede. De uiteinden van de koker kunnen door middel van een koord in de zoom samengetrokken worden. De kerstboom wordt vóór het optuigen met pot of standaard in de opgerolde  hoes geplaatst. Om de boom te verwijderen, trek je de hoes omhoog en trek je het koord aan de bovenkant aan. Daarna de boom kantelen en de bodem van de hoes dichttrekken. Sleep de boom naar buiten en trek de hoes eraf. 

SCAMPER kun je zowel op producten als service toepassen. Het is een leuke manier om met frisse blik naar je eigen aanbod te kijken.

Wil je weten wat ik in de workshop Focus Group Interviews doe, klik dan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten