dinsdag 24 mei 2011

Onderhandelen voor beginners - Winkelen in Turkije


Ik en een heel groot aantal Nederlanders zijn niet gewend om over dagelijkse aankopen te onderhandelen. Ja, als ik een auto koop of inruil of een andere grote aanschaf doe, dan misschien wel en wordt de onderhandeling na wederzijds goedvinden aangegaan, maar voor de rest ben ik gewend dat er overal prijskaartjes aan hangen. Zelfs op de weekmarkt, volgens mij de plek bij uitstek om over de prijs te onderhandelen, is het afdingen taboe. De prijzen staan zelfs daar duidelijk aangegeven en zou je al de euvele moed hebben om een poging tot afdingen te wagen, word je afgesnauwd en verzocht om elders een beter aanbod te vinden. De doorsnee Nederlander is dus niet gewend aan wat ik 'straatonderhandelen' noem. We zijn wel goed in prijsvergelijkend warenonderzoek geworden, want er wordt heel wat fysiek afgesjouwd of op internet gekeken welke (web)winkel het beste aanbod heeft. 

 Iedereen die een vakantie in een resort aan de Turkse Riviera gaat doorbrengen, krijgt vroeg of laat met straatonderhandelen te maken. Zodra je een stap buiten het resort zet om op de jou bekende manier te shoppen, word je door taxichauffeurs en vooral winkeliers aangesproken die jou in hun auto of winkel willen lokken. Eenmaal in die winkel beland, kost het veel moeite, al dan niet met een aankoop, om beleefd te ontsnappen. Niet iedereen is van deze stijl  gediend. Of eigenlijk moet ik zeggen: niet iedereen kan hiermee omgaan.

Wat te doen als beginnende onderhandelaar in een ander land?

Bedenk dat je niet in Nederland bent en dat je houding (lichaamstaal) en verbale reactie een andere betekenis of effect heeft dan dat je gewend bent. Ook jij snapt niet altijd waarom ze bepaalde dingen doen. Je bent gast en als gast blijf je vriendelijk en correct.

Doe in ieder geval nooit neerbuigend; dat wordt wél door iedereen herkend en zo'n houding verdient niemand.

Geef een korte reactie als je wordt aangesproken; schud kort met je hoofd of zeg iets in de trend van "Dank u, vandaag niet, misschien morgen." Als je dit niet doet, erken je het bestaan van de ander niet. Het gevolg is dat de persoon je achterna loopt om te vragen of je misschien doof of blind bent. En zoiets wil je natuurlijk niet!

Heb je iets gezien waar je je zinnen op hebt gezet en er staat geen prijs bij, vraag aan de verkoper hoeveel hij ervoor wilt hebben in plaats van wat het kost. Wat hij ervoor wilt hebben is flexibel; wat iets kost, is meer statisch.
Stel dat iets €20 kost. Trek een bedenkelijk gezicht en vraag "Is dat werkelijk uw beste prijs?" Meestal krijg je dan de gebruikelijke riedel over je heen: het is al een bodemprijs, hij (de verkoper) verdient er al nauwelijks op, hij moet een gezin onderhouden. Onderga dit vriendelijk.
Dan zet je je eerste troef in: je betaalt de euro's contant. Dit is het keerpunt. Men heeft graag contante euro's en dus wordt de prijs verlaagd naar €17.
Je zegt dat je ervoor kunt zorgen dat er meer mensen van het resort naar zijn winkel komen als hij met een betere  prijs komt. Als hij de prijs naar €15 verlaagt, moet je voor jezelf uitmaken of je hiermee akkoord gaat. Als ik op dit punt ben beland, ben ik meestal al dik tevreden - het gaat me om de sport en ik ben geen keiharde onderhandelaar, integendeel - maar als je nóg een stap verder durft te gaan, geef dan een briefje van €10 en zeg dat je zó de deal als beklonken ziet. En nu maar afwachten. Soms wordt het geaccepteerd, soms moet je weer iets bijbetalen. Het gaat erom tot hoever jij wilt gaan. De verkoper en jij moeten er een goed gevoel aan overhouden.

Doe nooit een belofte die je niet kunt nakomen, vooral als je van plan bent om nog vaker in die bazaar te winkelen. Zeg niet dat je de volgende dag terugkomt, alleen maar om van een verkoper af te zijn. Zo'n belofte wordt onthouden en telkens wanneer je langs die winkel komt, wordt het uitbreid uitgemeten. Als je zegt dat je misschien morgen terugkomt, hoef je tijdens je volgende winkeluitjes geen omwegen te maken om die winkel te vermijden!

Houd deze adviezen in gedachten en je bent altijd een welkome maar vooral gerespecteerde gast.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten