vrijdag 23 september 2011

Twitter voor docenten

Een weekje geleden vroeg ik aan mijn studenten bij Communicatie welke social media platforms zij het meest gebruiken. Bijna iedereen was op Facebook, maar slechts een paar studenten gebruikten Twitter. De meeste studenten weten niet waarom en hoe ze Twitter kunnen gebruiken.

Dezelfde vraag heb ik aan collega's gesteld. Daar bleek dat de meesten om verschillende redenen helemaal niet op social media platforms aanwezig waren: geen tijd, wat moet ik ermee, ik gebruik wel de telefoon, ik wil niet dat iedereen kan zien wat ik doe, studenten hebben niets met m'n privéleven te maken. Het is dan niet verwonderlijk dat mijn collega's Twitter helemaal niet omarmen.

Twitter kun je als docent (en namens je school) echter ook zinvol inzetten. Hieronder staan een aantal tips over hoe je zou kunnen beginnen en wat je wel en niet moet doen. Bij Twitter is het belangrijk om te luisteren en te reageren. Het is een samenspel van kennisdelen en netwerken.

Eerste stappen
  1. Nadat je een Twitterprofiel hebt aangemaakt - mét een foto, want mensen willen weten met wie ze van doen hebben - gebruik je Twitter Search of Who to follow om te kijken of b.v. je school al een Twitterprofiel heeft; bovendien kun je zoeken naar bedrijven of uitgevers die relevant zijn voor het vak dat je geeft. Ga ze volgen, zodat je op de hoogte wordt gehouden over de nieuwste ontwikkelingen.
  2. Ga niet alleen over jezelf twitteren, maar luister naar anderen en reageer op hun interesses.
  3. Twitter over interessante dingen die je in je lessen hebt meegemaakt, of hoe je problemen hebt opgelost. Hou wel de privacy van je studenten in de gaten.
  4. Deel interessante links, b.v. over de cursussen die jouw school aanbiedt
  5. Twitter ook over onderwerpen die niet per se met onderwijs te maken hebben. Je hebt meer kennis dan alleen over je vak. 
Hoe te twitteren
  1. Vertel niet wat jij aan het doen bent, maar vraag wat anderen graag willen weten.
  2. Als je ook namens je school twittert, zorg er dan voor dat er meerdere collega's twitteren. Als je niet aanwezig bent, kunnen anderen het overnemen.
  3. Als je een blogartikel wilt promoten door een link te plaatsen, vertel dan kort waarover het gaat.
  4. Stel vragen, houd een poll. Twitter is ideaal om meningen te peilen.
  5. Volg interessante twitteraars en reageer op hun tweets. Als je tweets van een bepaalde persoon belangrijk of interessant vindt, kijk dan wie hij/zij volgt en ga hen ook volgen.
  6. Als je over je eigen artikelen of lesmateriaal twittert, zorg ervoor dat het nut heeft voor andere twitteraars: geef advies, verwijs naar gerelateerde blogartikelen, afbeeldingen.
  7. Door over interessante onderwerpen over je school te twitteren, geef je je school een menselijk gezicht.
Laat je niet gek maken
  1. Je hoeft niet elke tweet te lezen die je krijgt. Als je veel mensen volgt, is dit ondoenlijk.
  2. Je hoeft niet meteen te antwoorden op elke tweet die aan jou gericht is. Selecteer de meest belangrijke om te antwoorden.
  3. Gebruik Direct Message voor 1-op-1 conversaties wanneer je vindt dat jouw antwoord niet voor al je volgers bedoeld is.
  4. Gebruik programma's zoals Tweetdeck of Hootsuite om het twitteren te vergemakkelijken. Met deze programma's kun je gebruik maken van zogenaamde Timed Tweets. Hiermee kun je op je gemak je tweets (eventueel met links naar andere websites) samenstellen en bepalen op welk tijdstip ze 'on air' moeten.
  5. Gebruik programma's die je URL's korter maken. Je hebt maar 140 tekens voor je boodschap, dus een lange URL is niet handig. BitLy en TinyUrl zijn goede programma's.
  6. Spreid je tweets over de hele dag uit. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Wees geen spammer.
  7. Trek je er niets van aan als mensen je ontvolgen. Hou ook niet krampachtig het aantal volgers bij. Nogmaals, het gaat om kwaliteit.
  8. Onthoud: reageren op andere tweets en retweeten is een goede manier om een hechte community voor jezelf en je school op te bouwen.
Negatieve aspecten, die mensen je voor de voeten kunnen gooien
  1. Twitter kost te veel tijd.
  2. Twitter leidt je af van je primaire taak, het lesgeven.
  3. Er zijn andere manieren om een community op te bouwen.
  4. Twitter kan face-to-face contact niet vervangen.
  5. Twitter is niet geschikt voor onderwijs.
  6. Twitter is geschikt voor zakenmensen, niet voor docenten.
  7. Twitter kan email niet vervangen.
  8. Twitter kan negatieve kritiek veroorzaken.
Positieve aspecten waarmee je terug kunt gooien
  1. Twitter is een goed middel om snel meningen te verzamelen.
  2. Twitter kan je helpen om studenten snel op interessante plaatsen te wijzen (zowel digitaal als fysiek).
  3. Je kunt je studenten sneller op de hoogte brengen van veranderingen, b.v. roosterveranderingen, ziekmelding), Het gaat directer en sneller dan via email of SMS.
  4. Twitter is een ontzettend snel nieuwskanaal, vaak sneller dan andere bronnen.
  5. Twitter werkt goed voor 'branding' van jezelf of je school
  6. Met Twitter kun je mensen of bedrijven volgen die voor jou of je school belangrijk zijn. Bovendien kun je reageren op hun tweets.
  7. Met Twitter kun je contact leggen met andere scholen of collega's.
  8. Met Twitter ben je op de hoogte van kritiek op jou of je school en kun je op die  kritiek reageren.
  9. Twitter kan het contact met ouders vergroten.
Inmiddels heb ik een handleiding gemaakt over hoe je, als docent, verschillende social media platforms als gereedschap in je les kunt gebruiken, zoals Twitter, YouTube, Blogger en Facebook. Mocht je geinteresseerd zijn, laat dan je emailadres achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten