donderdag 13 oktober 2011

Belangrijke vragen voordat je sociale media in het onderwijs gaat gebruiken

Hoewel sociale media door veel bedrijven en vooral ZZP-ers omarmd worden, kijkt het onderwijs nog steeds met gezonde argwaan naar deze nieuwe ontwikkeling. Veel scholen hebben het gebruik ervan (nog) niet in hun visie en missie opgenomen. En gelijk hebben ze, want voordat je als school daaraan begint, is het belangrijk om van tevoren goed na te denken over het nemen van zo'n grote stap.

Als instelling:
  • Waarom gaan we sociale media gebruiken? Voor 'branding' en dus presentatie naar de buitenwereld? Voor interne doeleinden, b.v. mededelingen voor docenten en/of studenten? Of gaan we verder en gebruiken we sociale media als onderdeel van het lesplan?
  • Hoe vertalen we het gebruik van sociale media naar onze visie en missie? 
  • Hebben we sterke argumenten om consumenten (studenten en hun ouders) en personeel van het nut van sociale media te overtuigen?
  • Hebben we een instellingsbreed beleid over de do's and don'ts? Aan welke regels moeten docenten en studenten zich houden? Moeten de regels juridisch onderbouwd zijn?
  • Wie gaat/gaan die kanalen beheren? Hebben we daar genoeg financiĆ«n en menskracht voor?
  • Is er een contactpersoon voor vragen van docenten en studenten?
  • Is er genoeg support en capaciteit bij de ICT-afdeling?
  • Is er scholing nodig en wordt daar een budget voor uitgetrokken?
  • Hoe gaan we met negatieve berichtgevingen om?
  • Hoe kunnen we privacyregels waarborgen?
  • Moeten we ons juridisch beschermen tegen intern of extern misbruik?
Als docententeam of sectieteam:
  • Waarom zouden we sociale media willen gebruiken? Welke meerwaarde voegen ze toe aan de lessen? 
  • Hebben docenten voldoende tijd om zich binnen de uren van hun aanstelling bij te scholen?
  • Wordt het voor alle docenten een verplichting om sociale media te gebruiken of laten we dat aan de bereidwilligen over?
  • Van welke kanalen gaan we als afdeling of sectie gebruik maken?
  • Maken we een eigen do's and don'ts lijst voor de eigen afdeling/sectie?
  • Hoe beschermen we onze docenten en studenten tegen inbreuk op privacy?
  • Welke plaats heeft het gebruik van sociale media in het curriculum van de studierichting? Wordt het in het curriculum vaag beschreven als "waar toepasbaar worden sociale media ingezet" of gaan we het gebruik ervan gedetailleerd in de begin- en eindtermen per vak en module beschrijven?
  • Heeft het gebruik van sociale media invloed op competenties, assessment en cijfergeving?
Als docent:
  • Wat is mijn persoonlijke standpunt ten opzichte van sociale media?
  • Moet ik zelf het goede voorbeeld geven door aanwezig te zijn op een aantal kanalen? 
  • In hoeverre kan de school mij verplichten om een profiel aan te maken? Heb ik het recht om te weigeren?
  • Biedt mijn vak mogelijkheden om sociale media te gebruiken? Zo ja, welke kanalen zijn het meest geschikt? 
  • Heb ik genoeg informatie over de toepassingsmogelijkheden en privacy settings van die kanalen? Kan ik scholing krijgen over de mogelijkheden van specifieke kanalen? Kan ik mijn studenten hiermee voldoende beschermen?
  • Heb ik een duidelijk gestructureerd plan? Welke opdrachten laat ik maken en hoe wil ik dat studenten ze uitvoeren? Past de opdracht binnen de studiebelastingsuren?
  • Kan of mag ik studenten verplichten om sociale media te gebruiken?
  • Hoe grondig moet ik mezelf en mijn studenten voorbereiden? Zijn daar extra lessen voor ingepland?
  • Wie maakt de profielen van de studenten aan? Doen ze dat zelf of zorgt de school / afdeling / sectie ervoor?
  • Wie is er verantwoordelijk of aansprakelijk voor misbruik van profielen? De studenten zelf? De docent?
  • Hoe beheer ik de studentenprofielen op verschillende kanalen? Zijn daar handige programma's voor?
  • Hoe ga ik de opdrachten controleren en beoordelen? Is hiermee extra tijd gemoeid?
Graag je aanvullingen als ik punten over het hoofd heb gezien.

Ikzelf ben een voorstander van sociale media in het onderwijs, maar alleen als het geheel goed georganiseerd is en docenten en studenten door de onderwijsinstelling gesteund worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten