zaterdag 1 oktober 2011

Indonesische recepten - Ikan goreng taotjo

Ik ben gék op de gerechten uit de Ind(ones)ische keuken. Ik eet het graag maar maak het ook graag klaar. Dat heeft me de bijnaam Trassi Oma opgeleverd. Gek genoeg is die interesse pas tot volle bloei gekomen toen ik in de veertig was en dat lijkt een beetje vreemd voor iemand die van Indische afkomst is. Als kind at ik het liefst Hollandse pot, wat mijn moeder helaas niet vaak klaarmaakte, omdat mijn vader dagelijks rijst met een aantal gerechten op z'n bord wilde zien.

Als ik snel klaar wil zijn, gebruik ik zakjes met kant-en-klaar verwreven kruidenpasta's, te koop in elke supermarkt. Ik voeg er dan wat bijbehorende kruiden aan toe om de smaak voller te maken en zo heb je al snel een paar lekkere gerechten. De laatste tijd wil ik mijn familie wat apartere smaken uit de Indische keuken laten proeven en daarom heb ik  ikan goreng taotjo gemaakt. Ikan goreng is gebakken vis. 

Taotjo (aziatische-ingredienten.nl)
Taotjo is ingemaakte zout-zure sojabonen en ziet eruit als een dikke, bruine saus. Je kunt het in de toko kopen. Ik gebruik meestal taotjo uit blik. Als je het in een goed af te sluiten plastic bakje in de koelkast bewaart, is het na opening nog lang houdbaar.

Gerechten met taotjo staan helaas zelden of nooit op de menukaart van Indonesische restaurants.

Dit heb je nodig:

500 gram kibbeling
2 fijngesneden uien
2 à 3 afgestreken eetlepels taotjo
2 à 3 eetlepels dikke, zoete ketjap
2 à 3 eetlepels azijn
sambal badjak naar smaak
een scheutje sla- of wokolie

Bereiding
  • Prak de taotjo fijn in een schaaltje
  • Verhit de olie; hierin de uien, sambal en taotjo licht fruiten
  • Voeg de ketjap en azijn toe, goed mengen
  • Leg daarna de kibbeling erin en laat deze op laag vuur (voorzichtig omscheppend) goed warm worden. Let op dat het niet aanbrandt!
Het gerecht is vrij droog. De overige gerechten van je rijsttafel mogen daarom iets 'natter' zijn, zoals babi ketjap en sambal goreng boontjes.

Selamat makan!




2 opmerkingen:

  1. Mjum, dat klinkt lekker! Helaas lust vriendlief geen vis, dus als je nog recepten hebt met kip of vegetarisch of iets anders, ik hou me aanbevolen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga elke week een recept plaatsen. Volgende week het recept van een van mijn specialiteiten. Makkelijk te maken, snel klaar en lekker!

    BeantwoordenVerwijderen