zondag 5 februari 2012

Is Pinterest iets voor jou?


Wat is Pinterest?
Pinterest is een sociaal netwerk, maar net even anders. Ben je op Facebook gewend om met tekst de dialoog aan te gaan, op Pinterest laat je zien wie je bent door afbeeldingen op jouw 'moodboards'  te plaatsen. Elk moodboard heeft een thema en het aantal moodboards dat je wilt bijhouden, bepaal je helemaal zelf. De gemiddelde gebruiker heeft 5 tot 7 boards. Ik gebruik Pinterest nu ongeveer twee weken.

1 - Aanmelden
Voorlopig kun je alleen op uitnodiging lid worden van de community. Het komt een beetje elitair over, maar het krijgen van zo'n uitnodiging is een wassen neus. Als je naar de site gaat, klik je op 'Request an invite' en na een dag of twee heb je al een mailtje in je postvak en kan je je op de site inschrijven. De eerste keer kon ik me alleen met een Facebook of Twitteraccount aanmelden, maar nadat ik mijn profiel had gemaakt, kan ik nu ook met mijn emailadres inloggen.

2 - Je interesses
Tot de procedure van het aanmelden hoort ook het aangeven van je interesses. Op basis daarvan worden er suggesties gedaan welke Super Pinners je kunt volgen. Ik heb veel interessegebieden en het aantal Pinners dat ik kon volgen was daarom ook groot. Voor het gemak ben ik hen allemaal gaan volgen om te zien hoe en wat ze plaatsen.

3 - Het maken van je moodboards
Je kunt net zo veel moodboards maken als je zelf wilt, maar denk van tevoren even na waar je interesses liggen en in welke categorie ze vallen. Dat laatste is wel belangrijk want het vergemakkelijkt het zoeken of bekijken van specifieke thema's. Ik heb bijvoorbeeld een board met de titel Things from my past en heb er de categorie History voor gekozen.

4 - Pin It knop
Je kunt niet alleen je eigen foto's uploaden, maar ook afbeeldingen die je op internet tegenkomt. Om dat laatste makkelijk te maken, kun je een Pin It knop aan je bladwijzerbalk toevoegen. Zodra je op een website komt waar je een mooie afbeelding ziet, klik je op die knop en krijg je automatisch alle afbeeldingen van die pagina te zien. Het is dan nog maar een kwestie van op een afbeelding te klikken en je komt automatisch in een ander scherm, waar je bepaalt op welk moodboard je die afbeelding wilt plaatsen en welke beschrijving je eraan wilt toevoegen. Voor je iPhone en iPad is er ook een gratis Pin It programmaatje beschikbaar.

5 - Zet een beschrijving bij je afbeeldingen
Een beschrijving aan je afbeeldingen toevoegen is het enige taalaspect van Pinterest, maar heeft een belangrijke functie als je voornaamste doel is om meer 'likes' te krijgen of 'repinned' te worden. Het moet de aandacht trekken en het kan niet schelen of je dat op een humoristische of andere manier doet. Maak je beschrijving niet te lang. Een paar woorden of een kort zinnetje is voldoende, bij voorkeur in het Engels. Net als bij andere sociale netwerken is het de kunst om jezelf te profileren. Het grappige is dat de 'likes' die bij jouw profiel staan niets te maken hebben met de hoeveelheid die je ontvangen hebt, maar juist die je gegeven hebt.

6 - Privacy
De privacyregeling stelt niets voor. Alles wat je pint, is zichtbaar voor je volgers. En wanneer ze je afbeeldingen repinnen op hun eigen boards, kunnen hun volgers weer naar jouw profiel gaan, omdat een 'repin' altijd de naam van de oorspronkelijke pinner vermeldt. Je moodboards op Pinterest kun je beschouwen als de etalage van je winkel: iedereen kan er een kijkje nemen door naar de website te gaan en een naam in te voeren. Ook al lijkt het zoeken geen resultaat op te leveren, klik dan op People en je krijgt de foto's te zien van personen van wie de naam (of delen van hun naam) met je zoekactie overeenkomen. Klik op hun foto en voilà, al hun moodboards zijn zichtbaar.
De enige mogelijkheid om je profiel enigszins af te schermen is door in de privacy settings "Hide your Pinterest profile from search engines" aan te zetten.

7 - Notifications per email
Van elke re-pin, like of comment krijg je een mailtje waarin precies staat wie dat heeft gedaan. Meestal ga ik even naar hun profielpagina om te zien wat voor soort boards ze hebben en of ze interessant zijn om te volgen.

Voordelen van Pinterest
  • De zeggingskracht van afbeeldingen.
  • Elke afbeelding van internet wordt voorzien van de URL van die site (auteursrechten).
  • Je kunt jezelf profileren door met zorg je afbeeldingen te kiezen.
  • Zelf geïnspireerd raken door wat anderen plaatsen.
  • Een tot nu toe spontane community.
  • Ontwerpers kunnen hun website of (foto)blog onder de aandacht brengen door mooie afbeeldingen van hun werk te plaatsen.
  • Dat geldt ook voor hobbykoks, fashionista's, architecten, kunstenaars, beeldhouwers en allerlei andere creatieve geesten.
  • Bedrijven met exclusieve producten op hun site zouden meer omzet kunnen genereren.
  • Het tempo is minder hectisch en snel. Het bekijken van alle nieuwe pins is makkelijker dan het lezen van alle tweets in je Twitter timeline.





Nadelen van Pinterest
  • Zoals de niet-serieuze pie chart het al aantoont, zijn het meestal vrouwen, die zich op Pinterest aanmelden.
  • Het lijkt wel of het merendeel van de leden in de USA en Canada woont. Dit is geen absoluut nadeel, maar is wel van invloed op het karakter van de site.
  • Er wordt weinig informatie bij de afbeeldingen gegeven, hooguit wat het voorstelt ("treehouse"), de naam van het recept ("Chicken Ranch Lasagna"), maar in het algemeen blijft het vaak beperkt tot kreten als "Awesome", "So sweet/cute/beautiful", "Love this/that/these/those", "I want this too!" of "Yummie". Ik heb gemerkt dat ik het al helemaal heb overgenomen (go with the flow, moet je maar denken), maar het is niet mijn stijl. Ik wil eens uitproberen welk effect het heeft  als ik er een meer zakelijke beschrijving of helemaal niets aan mijn afbeeldingen toevoeg.
  • Hoewel je alle boards en afbeeldingen van iedereen kunt zien en een like, repin of commentaar aan iemands afbeelding kunt toevoegen, vindt er in het algemeen weinig interactie/communicatie plaats.
  • De openbaarheid van je moodboards. Misschien moet dit wel op de eerste plaats staan.
Conclusie
Gelukkig staat Pinterest tot nu toe (nog) niet onder druk van het zoveel mogelijk verzamelen van 'likes', zoals dat op Facebook het geval is. Bedrijven zijn niet als zodanig aanwezig. Het concept laat dat misschien ook minder toe. Bij Pinterest gaat het meer om impressies, kleuren en sfeer dan om een product of dienst. De 'likes' of 'repins' die je krijgt of geeft, zijn voorlopig meer van privéaard. Van mij mag dat voorlopig wel zo blijven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten