dinsdag 26 juni 2012

Het succes van de Duitse economie


Duitsland heeft een goede naam in Europa om hun bloeiende economie en laag werkloosheidspercentage. Zelfs nu de financiële crisis in alle Europese landen voelbaar is, houdt Duitsland het hoofd nog steeds boven water.
Het is algemeen bekend - of is het een stereotype? - dat Duitsers harde werkers zijn, niet in alleen in het bedrijfsleven, maar ook op scholen. Waar Nederlandse studenten met een 6 al heel tevreden zijn, gaan de Duitse studenten voor een 10. Zou dit harde werken een culturele oorsprong hebben? Laten we eens kijken hoe daar de zaken in het algemeen geregeld worden.

Denken op lange termijn
Vijandige overnames op de aandelenbeurs komen niet vaak voor. Het is een moeilijk proces om dit voor elkaar te krijgen en in het algemeen wordt dit soort praktijken geweerd. Managers en bestuurders kunnen daardoor meer tijd en energie besteden aan het leidinggeven en het ontwikkelen van een strategisch beleid voor de lange termijn dan aan het moeten afweren van bedrijfsovernames. Het gaat om groei van binnenuit in plaats van groei door het verwerven van andere bedrijven of manipulatie van de baten.

Hiërarchie en onzekerheidsvermijding
De meeste bedrijven zijn oligarchisch, d.w.z. dat het bestuur in handen is van een kleine groep aan de top. De hiërarchische structuur is overwegend verticaal. De functies, werkzaamheden en onderlinge verbanden worden nauwkeurig gedefinieerd en vastgelegd. Het is van belang dat procedures en de dagelijkse gang van zaken volgens het boekje gebeuren. Teveel eigeninitiatief of het omzeilen van formaliteiten wordt niet gewaardeerd. Wat in elk ander land tot een bureaucratische nachtmerrie zou leiden, werkt in Duitsland juist heel goed vanwege de neiging tot perfectionisme op zowel zakelijk als privé-gebied.

Hier zit ook een 'maar' aan want wanneer de zaken anders lopen dan voorzien was, is men niet zo snel in staat om een snelle oplossing te vinden. Er wordt eerst gezocht naar werkwijzen die eerder met succes zijn toegepast, maar wanneer die er niet zijn, staat men al gauw met lege handen. Duitse bedrijven zijn meer ingesteld op het functioneren in een productiemarkt waarin processen en procedures een langere levensduur hebben dan in een markt van voortdurende en regelmatige veranderingen.

Het nemen van beslissingen
Het nemen van beslissingen wordt overgelaten aan het topmanagement. Diegene die deskundig is of een specialist op dat specifieke gebied wordt uitgenodigd om een weloverwogen mening te geven waar serieus naar geluisterd wordt. Inbreng van andere personen, die niet tot die groep horen, wordt niet erg op prijs gesteld. Als er na veel discussie voorzichtig een voorlopig besluit genomen wordt, staat die vol met uitwijkmogelijkheden en alternatieven voor onvoorziene omstandigheden. Het definitieve besluit wordt omgezet in een nauwgezet en uitgebreid beschreven stappenplan dat tot op de letter wordt uitgevoerd.

Leiderschap
De Duitse manager is krachtig, besluitvaardig en deskundig op zijn vakgebied.
Duitse werknemers hebben respect voor zo'n baas en zullen hem zelden in het openbaar tegenspreken of bekritiseren. Zijn aanwijzingen worden op grond van zijn kennis zonder al te veel morren uitgevoerd, zolang hij wel duidelijke aanwijzingen en richtlijnen geeft. Zodra ze weten wat er van hen verwacht wordt, willen ze met rust gelaten worden om die die taak uit te voeren. 
Delegeren van werk is duidelijk, precies en schriftelijk vastgelegd. 
De relatie tussen managers en hun werknemers loopt wat stroef en is afstandelijk. Hoewel veel managers de deur van hun kantoor openlaten, voelen veel werknemers zich nog niet vrij genoeg om zomaar binnen te lopen. Gelukkig komt daar verandering in want de werknemers van nu verwachten een makkelijk benaderbare manager voor het geven van directe feedback.

Houding en gedrag
Duitse managers en werknemers zijn ambitieus en gaan rivaliteit niet uit de weg. Werkloos zijn is beschamend en failliet gaan is een persoonlijk en professioneel stigma. Er wordt hard gewerkt om succes te behalen en dat succes mag ook aan de buitenwereld getoond worden: het merk en model van de auto, inrichting van het kantoor en het hebben van een 'Haus' in plaats van een 'Wohnung'.
Werk en privé worden strikt gescheiden gehouden. In het algemeen wordt er geprobeerd om het werk op het werk af te handelen en niet mee naar huis te nemen. Thuis willen ze ook liever niet telefonisch lastiggevallen worden over zakelijke aangelegenheden.


Onderling contact
Informele contacten tussen werknemers vinden vanwege de verticale hiërarchie vooral plaats op hetzelfde werkniveau of binnen dezelfde soort functie. Ondanks dat het vrij ongebruikelijk is om bij elkaar over de vloer te komen, willen collega's op het persoonlijke vlak graag meer van elkaar weten. Dit is naar alle waarschijnlijkheid om te bepalen met wat voor personen ze dagelijks te maken hebben en de ontwikkeling van de onderlinge verhoudingen.
Carrièrekansen
De strak-georganiseerde carrièrestructuur in veel Duitse bedrijven maakt het moeilijk om een snelle voorwaartse sprong te maken. Het komt niet vaak voor dat een werknemer onverwachts naar voren wordt geschoven en andere collega's passeert. Om promotie te maken moet je niet alleen je manager maar ook je collega's overtuigen dat je de juiste kwaliteiten bezit en een goed, hardwerkend teamlid bent. Iemand van buitenaf wordt pas aangesteld als er intern geen passende persoon voorhanden is.


Loyaliteit
Doordat bedrijven een visie voor de lange termijn uitstippelen en hun personeel als een waardevolle investering beschouwen, hebben Duitse werknemers - in vergelijking met hun collega's in andere Europese landen - een groter saamhorigheidsgevoel en binding met hun bedrijf en zijn bereid daar ook hard voor te werken.




Images: 
www.industrie.blog.nl
www.freedigitalphotos.net





Geen opmerkingen:

Een reactie posten