zaterdag 7 januari 2012

Indonesische recepten - Ceplok in ketjapsaus

Vroeger bij ons thuis aten we elke dag Indisch. Mijn moeder wilde eigenlijk ook wel andere keukens uitproberen, maar ze ondervond hardnekkige tegenstand van mijn vader. Erwtensoep wilde hij nog wel eten, maar dan met rijst. Een enkele keer wilde hij ook wel hutspot eten, maar dan alleen met babi ketjap als vlees. Erwtensoep met rijst vond ik maar niks, maar de hutspot met babi ketjap smaakte inderdaad veel lekkerder.

Voor de dagelijkse rijsttafel zorgde mijn moeder ervoor dat er altijd drie gerechten op tafel stonden. Dat aantal was voor haar het uiterste minimum. Op dagen dat ze geen zin had om in de keuken te staan, maakte ze ceplok (uitspraak: tjeplók) met een ketjapsaus. Ceplok is de naam voor spiegelei. Het is een heel simpel bijgerecht, waar vooral mijn vader gék op was, waarschijnlijk door de ketjap met sambal.

Dit heb je nodig:

  • 4 eieren
  • 1 mespuntje trassipoeder
  • 1 mespuntje nootmuskaat
  • sambal manis naar smaak
  • 1 of 2 tenen knoflook
  • 4 flinke eetlepels ketjap manis
  • 1 grote ui
  • eventueel wat zout 
  • handjevol gefruite uitjes


Bereiding


  • Snipper de ui en pers de knoflook;
  • Fruit de ui, knoflook, trassipoeder en sambal manis in hete olie;
  • Voeg de ketjap en nootmuskaat toe, goed roeren;
  • Doe er een scheutje water bij en laat de saus een beetje doorkoken en indikken;
  • Bak de spiegeleieren (al dan niet met hele dooier);
  • Doe de saus over de spiegeleieren, even laten intrekken;
  • Strooi de gefruite uitjes als 'finishing touch' over het gerecht; warm serveren.

Selamat makan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten