zaterdag 28 januari 2012

Indonesische recepten - Babi taotjo

Taotjo, gemaakt van sojabonen, heeft een karakteristieke smaak waar misschien niet iedereen van houdt. Het is vrij zout, dus moet je het met beleid gebruiken. Eerder in dit blog heb ik het recept van ikan taotjo geplaatst, maar omdat niet iedereen van vis houdt, is hier het recept met varkensvlees.
Taotjo (aziatische-ingredienten.nl)

Ik begrijp trouwens nog steeds niet hoe mijn ouders tot overeenstemming zijn gekomen over welke gerechten er op tafel kwamen. Mijn vader hield van zoete, iets pittige gerechten, zoals sambal goreng tempé, en ronduit zoute gerechten, zoals telor asin. Mijn moeder was niet zo gek op zout; zij hield vooral van pittig, héél pittig zelfs. Zij gebruikte het liefst tjabe rawit in haar gerechten, van die kleine maar o zo venijnige groene of rode pepertjes. In de toko kun je verse tjabe rawits kopen, maar ze zijn ook verkrijgbaar in gedroogde vorm of ingelegd. Welke vorm je ook gebruikt, ze zijn heel pittig.
De grote lomboks vond mijn moeder eigenlijk niks, veel te slap, maar ze gebruikte ze wel om toch wat pittigheid aan gerechten toe te voegen. Om mijn vader een plezier te doen, maakte ze eens in de zoveel tijd babi taotjo klaar.

Dit heb je nodig:

  • 500 gram mager varkensvlees, in reepjes
  • 3 middelgrote uien, gesnipperd
  • 3 tenen knoflook, gesnipperd
  • 4 bosuien, in ringetjes
  • ½ theelepel djahé 
  • 1 groene lombok, in ringetjes
  • 5 eetlepels taotjo
  • 1 dl bouillon
  • versgemalen peper
  • 3 eetlepels zonnenbloemolie


Bereiding

  • Olie verhitten en knoflook en uien lichtbruin fruiten;
  • Bosuien en djahé toevoegen en goudbruin fruiten;
  • Vlees toevoegen en braden in de uienmassa;
  • Daarna de lombok, taotjo, peper, en bouillon erbij doen; goed omscheppen;
  • Laat het vlees net zo lang stoven totdat het zacht is, maar niet uiteen valt.


Selamat makan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten