Het doet sterk denken aan de hannekemaaiers of seizoenarbeiders van begin vorige eeuw die ook van plaats naar plaats trokken om aan de kost te komen.
Tegenwoordig kunnen werknemers
onder het mom van flexibilisering met tijdelijke contracten of payroll- en
uitzendconstructies heel lang aan het lijntje gehouden worden. Flexibilisering
lijkt in het huidige politieke klimaat alleen maar gunstig te zijn voor
werkgevers. Werknemers trekken aan het kortste eind, want er zijn niet genoeg
banen en al helemaal niet voor 50-plussers om, als je zou willen, flexibel van werk te veranderen.
Ogenschijnlijk lijken werkgevers
beter af te zijn met werknemers die je makkelijk kunt ontslaan als je hen niet
meer nodig hebt. De vraag is of een werkgever met deze werknemers, die geen
promotie maken of zeggenschap hebben, gedreven en gemotiveerd maar vooral
loyaal personeel in huis haalt.
Frederick Herzberg heeft
onderzocht wat werknemers tot gemotiveerd personeel maakt. In zijn studie Work
and the Nature of Man is hij tot de conclusie gekomen dat er twee factoren zijn
die mensen tot gemotiveerde en tevreden werknemers maakt.
Hygiënefactoren - 'dissatisfiers' (indien deze factoren
tekortschieten)
Dit zijn de aspecten die
direct te maken hebben met het beleid van een bedrijf.
Management - leiderschap met oog voor talenten en kwaliteiten van
de werknemers.
Relatie met de manager - makkelijk aanspreekbaar.
Beleid en gedragslijnen - de missie en visie van het bedrijf en de
vastberadenheid waarmee ze worden
uitgevoerd, goedlopende processen/procedures.
Arbeidsvoorwaarden - werkomgeving, arbeidsuren, goed materieel.
Salaris - evenwichtige, eerlijke beloning, secundaire
arbeidsvoorwaarden
Arbeidsrelaties - verhouding tot het werk en de samenwerking met
collega's
Arbeidszekerheid - mate van vertrouwen in het voortbestaan van de
werkgelegenheid.
Dit zijn de aspecten die
gerelateerd zijn aan hoe de werknemer zichzelf ziet in het bedrijf.
Ontplooiing en prestatie - het gevoel succesvol te zijn in het bereiken van de
doelen.
Erkenning - waardering krijgen voor wat iemand doet; dit hoeft
niet altijd financieel te zijn, een compliment en schouderklopje doen ook
wonderen.
Opbouwende terugkoppeling - goede functionerings- of beoordelingsgesprekken die
niet alleen gaan over het behalen van doelen.
Functie-inhoud - het belang van het werk/de functie.
Verantwoordelijkheid en
zeggenschap - baan met
verantwoordelijkheid; meebeslissen.
Promotie - promotie- en groeikansen op de lange termijn.
Persoonlijke ontwikkeling - mogelijkheden voor opleiding en bijscholing.
Goede hygiënefactoren zijn nodig
om tevredenstellende werkomstandigheden te creëren en motivatiefactoren om
werknemers tot betere prestaties aan te zetten. Beide factoren hebben een
positieve wisselwerking op elkaar en zorgen voor loyaal en gemotiveerd
personeel.
De nieuwe generatie makkelijk
vervangbare - 'wegwerpbare' - hannekemaaiers of werkrobots zullen van een
bedrijf op de lange termijn niet een succesvolle, talentvolle en gesmeerd
lopende onderneming maken.
Afbeeldingen: www.freedigitalphotos.net
Geen opmerkingen:
Een reactie posten