vrijdag 30 december 2011

Fouten die je als trainer moet vermijden

Hoe goed je je workshop ook hebt voorbereid, het maken van fouten valt niet altijd te vermijden. Sommige fouten zijn minder belangrijk, maar andere kunnen je reputatie als trainer een flinke knauw geven.

Dit zijn voor mij de 5 belangrijkste fouten die je als trainer moet vermijden.

1. Veel praten, maar niets vragen
Veel trainers willen zo veel over het onderwerp vertellen, dat ze maar niet ophouden met praten. Het gevolg is dat hun cursisten na verloop van tijd een beetje verveeld rondkijken of beginnen te gapen. Het is beter om je cursisten bij je workshop te betrekken door vragen te stellen. Zo kom je te weten  hoeveel ze al van het onderwerp afweten en wat ze van jouw workshop verwachten. Hebben ze zich vrijwillig voor je workshop ingeschreven of moeten ze verplicht deelnemen? Hebben ze specifieke onderwerpen of problemen die om aandacht vragen? Willen ze dat je een bepaald onderdeel uitlicht? Zonder vragen te stellen weet je niet wat hun reden is om jouw workshop te volgen.

2. Geen onderscheid maken
Sommige cursisten weten helemaal niets van het onderwerp af, terwijl anderen er al aardig thuis in zijn en juist hun kennis en vaardigheden willen vergroten. Maak als trainer niet de fout om je cursisten over één kam te scheren. Een goede trainer heeft inzicht in de behoeften van zijn cursisten en speelt hierop in door hen aan te moedigen met elkaar over het onderwerp en de opdrachten te discussiëren, zodat ze van elkaar kunnen leren. Bij de meer gevorderde cursist ga je dieper op hun vragen in.

3. Denken dat jij de expert bent
Als je denkt dat alle cursisten beginners zijn en je bij voorbaat laat merken dat jij de expert bent op jouw onderwerp, maak je het jezelf wel heel erg moeilijk. Deze houding leidt vaak tot verhitte discussies tussen jou en de cursisten. Vergeet niet dat sommigen veel praktijkervaring hebben en weten wat wél of niet werkt. Ze volgen jouw workshop om nieuwe manieren te ontdekken. Soms komen ze met onverwachte suggesties of oplossingen waar je zelf nooit aan gedacht hebt. Een goede trainer waardeert die inbreng en creëert daarmee een positieve leeromgeving.

4. Niet bijstellen of veranderen
Als trainer kun je de neiging hebben om je workshop jarenlang op dezelfde manier te geven. Ook aan de inhoud heb je nauwelijks iets gewijzigd. Je begint op de automatische piloot te draaien. Maar tijden veranderen. Elk jaar komen er weer nieuwe inzichten over je onderwerp of over trainingsmethoden. Hou die trends in de gaten en bekijk of het nodig is om je workshop bij te stellen. Zoek eens andere voorbeelden dan die je gewoonlijk gebruikt. Houd je cursus up-to-date en interessant.

5. Jezelf niet kunnen verplaatsen in de persoon van je cursisten
Beeld je eens in dat je als cursist bij jouw eigen workshop zit en stel jezelf de volgende vragen:

  • Krijg ik wel genoeg tijd om alles te begrijpen en hoeveel moeite kost me dat? 
  • Begrijp ik de taal die de trainer gebruikt?
  • Heb ik voldoende gelegenheid om de theorie te oefenen?
  • Is er genoeg interactie met de trainer? Met mijn medecursisten?
  • Voel ik me op mijn gemak?!
En over de ruimte waarin de workshop gehouden wordt:

  • Is de temperatuur goed? Niet te warm of te koud?
  • Is er voldoende verlichting?
  • Komen er te veel geluiden van buitenaf door?
  • Hoe is de opstelling van tafels en stoelen? Kan ik de presentatie wel goed zien?
  • Heb ik genoeg fysieke ruimte om me op mijn gemak te voelen? Of praktisch: om aantekeningen te maken?
Waarschijnlijk kun je zelf nog andere vragen bedenken. Waar het om gaat, is dat je een leeromgeving creëert die creatief denken en interactie stimuleert.

Neem jezelf en je workshop eens onder de loep. Misschien moet je je aanpak wijzigen of de inhoud bijstellen. Laat na afloop evaluatieformulieren invullen en maak onderscheid tussen de inhoud van de cursus en jouw rol als trainer.

Ik hoor het graag als je nog andere 'trainersfouten' kent.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten